Skip to content

Vandaag bespreking wetsvoorstel Edith Schippers voor opsluiting zonder proces ✅

Op 7 juli 2016 diende minister Edith Schippers een wetsvoorstel in die de mogelijkheid schept dat iedereen die niet naar de pijpen van de staat danst kan worden opgesloten. Het wordt natuurlijk mooier geformuleerd en we hebben er de nodige idee-ondersteunende verhalen de revue voor zien passeren, maar vandaag is het zo ver. De tweede kamer bespreekt vandaag dit wetsvoorstel. Meestal kun je zo’n tweede kamer discussie vergelijken met een schikkingsoplossing in een rechtszaak. De eisende partij legt een dusdanig hoge claim neer, dat het schikkingsvoorstel precies die financiële uitkomst oplevert die hij vooraf wenste. Eerder startte ik een petitie om dit wetsvoorstel van tafel te krijgen. Die petitie werd bijna 4589 keer getekend. Het is duidelijk dat mensen begrijpen waarin het gevaar van het wetsvoorstel ligt. Hieronder leg ik het nog een keer uit.

Stel u voor u heeft een afwijkende mening van de mening die u verteld wordt in de media en u wordt daarmee betiteld als “complotdenker“. Dan kan dit u het labeltje ‘verwarde man‘ opleveren in de vorm van bijvoorbeeld ‘oppositionele opstandige gedragsstoornis‘. Helemaal nu de media er alles aan gedaan hebben om afwijkende meningen te koppelen aan bijvoorbeeld de ‘platte aarde theorie‘, het label ‘nepnieuws‘ te geven of simpelweg door Facebook censuur af te dwingen. Er is de laatste jaren alles aan gedaan om het label ‘verwarde man’ te koppelen aan een afwijkende mening. Daar komt het in essentie namelijk wel op neer. Met dit wetsvoorstel van minister Edith Schippers, kan de officier van justitie dan voortaan besluiten iedereen zonder pardon op te sluiten en vol te stoppen met medicatie zonder dat daarbij een psychiater geraadpleegd hoeft te worden. De officiële lezing is als volgt: [citaat]

Met name in de grotere steden zijn er regelmatig meldingen over mensen die zeer verward gedrag vertonen, maar die niet onmiddellijk een acuut gevaar voor zichzelf of anderen opleveren. Of mensen die door hun familie en omgeving als gevaarlijk worden beschouwd, maar dit tijdens een gesprek met een psychiater weten te verhullen. Deze mensen kunnen geen crisismaatregel opgelegd krijgen, omdat daarvoor geldt dat er een onmiddellijke dreiging moet zijn, maar soms is niet bekend of die onmiddellijke dreiging er is, bijvoorbeeld omdat mensen weigeren mee te werken aan onderzoek.  Om vast te kunnen stellen wat de aard is van de stoornis en de ernst van het gevaar (acuut of niet), komt er een time out-procedure die uit de volgende twee onderdelen bestaat:

  • Een observatiemaatregel gaat mogelijk maken om iemand 3 dagen te observeren – en tegelijk dossieronderzoek te doen en de familie/naasten te raadplegen – wanneer er een zeer sterk vermoeden bestaat dat hij een ernstige psychische stoornis heeft en er ook een vermoeden is dat daardoor gevaar voor de persoon zelf of zijn omgeving bestaat. Zo kan de ernst van het gevaar worden vastgesteld en indien nodig alsnog een crisismaatregel worden getroffen, of een andere vorm van hulpverlening worden ingezet. Bij een observatiemaatregel is nog geen sprake van behandeling.

  • Daarnaast maakt deze wet het mogelijk dat er voorafgaand aan een crisismaatregel 18 uur verplichte zorg kan worden verleend. Het gaat hier om gevallen waarin redelijkerwijs vaststaat dat er een crisismaatregel zal worden getroffen, maar waar het nemen van de maatregel zelf nog tijd in beslag neemt. In afwachting van de komst van die maatregel kan het al nodig zijn betrokkene in zijn vrijheid te beperken of medicatie toe te dienen om hem te kalmeren en de situatie weer beheersbaar te maken.

Daarbij is vooral de laatste alinea opmerkelijk. Je kan dus 18 uur in een isoleercel gestopt worden (vrijheidsbeperking) en medicatie toegediend krijgen, als er een redelijk vermoeden bestaat dat er een crisismaatregel getroffen gaat worden. Maar is die opsluiting en medicatie op zichzelf al niet een crisismaatregel? En dit alles gaat bepaald worden door iemand die totaal ondeskundig is, namelijk niet een psychiater (waarvan we nog enige deskundigheid zouden mogen verwachten), maar een officier van justitie! Wat wordt dan de definitie van ‘een ernstig psychische stoornis‘? Een afwijkende mening? Een complotdenker?

Mede ook naar aanleiding van het rapport van de commissie-Hoekstra krijgt het openbaar ministerie nu de centrale ‘verzoekerrol’. Dit betekent dat niet langer bij de geneesheer-directeur van een psychiatrische instelling het initiatief ligt om een verzoek bij de rechter te doen voor verplichte zorg, maar dat het openbaar ministerie in de persoon van de officier van justitie hierin een centrale en actieve rol krijgt.
Redenen hiervoor zijn onder meer dat verplichte zorg – ook al is het omwille van de patiënt en anderen – een vorm van vrijheidsbeneming kan inhouden. Daarnaast vloeit deze taak voort uit de rol die het OM heeft bij het waarborgen van de maatschappelijke veiligheid. En door de centrale rol weer bij het OM te leggen, kan de geneesheer-directeur van een ggz-instelling zich weer concentreren op zijn zorginhoudelijke kerntaak.

En dan hebben we het nog niet gehad over de rol van de familie.

De positie en betrokkenheid van familie en naasten wordt versterkt. Wanneer bijvoorbeeld de familie van een verwarde persoon vindt dat van de door haar geleverde informatie te weinig gebruikt wordt gemaakt, kan zij het gemeentebestuur verplichten toch een aanvraag voor verplichte zorg naar de officier van justitie te zenden. Dit kan ook als het gemeentebestuur dat zelf niet nodig vindt. Ook wanneer de officier van justitie vindt dat niet aan de criteria van verplichte zorg is voldaan, kan de familie hem verplichten een aanvraag voor verplichte zorg toch bij de rechter in te dienen indien de informatie van de psychiater daartoe aanleiding geeft. De familie kan verder bij haar aanvraag van verplichte zorg voor een verwante desgewenst anoniem blijven. Ten slotte kunnen familieleden hun zienswijze kenbaar maken op het zorgplan en krijgt de familievertrouwenspersoon een wettelijke basis.

Dat laatste houdt zoveel in dat elke aanleiding kan worden gevonden tot het oppakken van mensen. Familie kan hiervoor zorgen (anoniem, dus wie kan controleren of de familie er daadwerkelijk achter zit); het OM kan hiervoor zorgen. Alle belemmeringen worden weg genomen. En dat alles omdat een rapport van de commissie-Hoekstra over de zaak Bart van U (de moordenaar van Els Borst) dit concludeert. Als deze moord al niet in scene is gezet om deze horrorwetgeving door te voeren, dan is het op zijn minst opmerkelijk dat een commissie zich op 1 zaak baseert. Hoe groot is de kans op 17 miljoen inwoners dat zoiets nog een keer gebeurt? Maar we willen natuurlijk alles uitsluiten! Nee, de staat wil iedereen kunnen opsluiten die haar niet aanstaat en kan daar nu elk vals voorwendsel toe aangrijpen. Begint u zo langzamerhand door te krijgen dat elke moord- of terreur aanslag (of die nu echt is of niet) leidt tot draconische maatregelen die alle vrijheden van de burger tot op het bot uitkleedt?

De bespreking van het wetsvoorstel vandaag wordt natuurlijk gebruikt om het democratisch principe ‘de illusie van keuze‘ nog even te bekrachtigen. Stemt u op een bepaalde partij, dan verdedigen die uw belangen in de kamer, zo is het devies. Nu.nl meldt vanochtend het volgende [citaat] Schippers wil verwarde personen drie dagen kunnen opnemen en dwangmedicatie kunnen toepassen. Critici stellen echter dat de maatregel om mensen vast te zetten vooral zal worden ingezet omdat deze mensen een gevaar kunnen vormen voor de openbare orde. Gedurende de maximaal 72 uur dat deze mensen worden vastgehouden zal er immers geen psychische behandeling plaatsvinden. Bovendien vinden tegenstanders dat de rechtsbescherming van deze mensen in gevaar komt, omdat de maatregel zou kunnen worden opgelegd zonder tussenkomst van de rechter. SP-Kamerlid Renske Leijten kwam daarom met een voorstel om dat specifieke punt uit het voorstel van Schippers te halen en dat kan nu door de steun van de PvdA op een meerderheid in de Kamer rekenen. De SP en PvdA zijn nu dus de partijen die tegengas mogen bieden in de het schouwspel van handjeklap. Maar welk specifieke punt willen zij dan uit het wetsvoorstel hebben: het punt van de dwangmedicatie, het punt ‘zonder tussenkomst van de rechter’? Natuurlijk zal de wet er gewoon door gedrukt worden. Het sausje van democratie wordt er nog even over heen gegoten. De dreiging van dit wetsvoorstel zit hem in het feit dat het stempel ‘verward persoon’ aan ieder willekeurig individu opgelegd kan worden. Als er namelijk geen rechter of psychiater is die vooraf bepaalt of een persoon daadwerkelijk in die categorie valt, kan u morgen zo van de straat geplukt worden en ter observatie, volgepropt met pillen, in de isoleercel belanden. Zou het daadwerkelijk gaan om mensen die al in behandeling zijn of bewezen een gevaar zijn voor hun omgeving, dan zou dit wetsvoorstel de rechter of psychiater niet willen omzeilen. Het is net als de maatregelen die volgen na een terreurdreiging. De big brother politiestaatmaatregelen zijn op iedereen van toepassing. Zo kan en zal deze wet ook op iedereen van toepassing zijn. Er hoeft immers alleen maar ‘een zeer sterk vermoeden‘ te bestaan bij het OM dat u een gevaar vormt.

Het aanbieden van een petitie aan de acteurs van de toneelvereniging Den Haag heeft natuurlijk geen enkel effect, maar het tekenen ervan laat in ieder geval zien dat velen het er niet mee eens zijn.

teken-de-petitie-edith-schippers

Bron linkvermeldingen: rijksoverheid.nl, nu.nl, nu.nl

Bron: Vandaag bespreking wetsvoorstel Edith Schippers voor opsluiting zonder proces : Beyond the Matrix

 

Vond je dit artikel interessant ? Deel het dan of plaats het op je eigen blog of andere socialmedia kanalen.

René Alles bekijken

Zoektocht naar de werkelijkheid, holografische virtuele wereld, Flat Earth en bedrog door de NASA. Geheime organisaties ...

19 thoughts on “Vandaag bespreking wetsvoorstel Edith Schippers voor opsluiting zonder proces ✅ Plaats een reactie

  1. Ik vind de mening van Mevrouw Schippers ook afwijkend.
    Zou zij soms zelf “verward” zijn?
    Platte aarde is ook helemaal geen echt complot. Platte aarde is desinfo dus leugens.
    Het is dus fout om platte aarde onzin discussies in het complot rijtje te plaatsen.
    Het echte complot is heel wat anders.
    EINDTIJD.
    GROTE EINDVERDRUKKING en OORDEELSDAG
    alive&kicking

    Like

    • zo zo………..krijgen ze ’t alweer benauwd dat hun geklungel met die Melbourne psyop ontmaskerd is.
      YouTube kanaal op zwart zetten is een teken aan de wand. De leugenaar siddert alweer.

      Like

  2. We gaan weer feesten binnenkort.
    Zijn wij nu ook “verward” of “afwijkend” ?
    Die koekebakkers uit den Haag zoals Schippers begrijpen er maar niets van en zullen het ook nooit begrijpen. Hahahahahahaha

    Like

  3. Paradijs hier………………………………………volle glazen……….bestel maar……………..
    Wat een hoempa hoempa hoempa hahahahaha

    Like

  4. Noord…………..Oost………..Zuid……….West……………
    Thuis Best…………..

    Daar komt die dan……………….U kunt achter aansluiten…………….

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: